PERHEKUMMITOIMINTA

Tule tueksi lapsiperheen arkeen

Oletko halukas antamaan aikaasi lapsiperheelle, joka kokee olevansa tuen tarpeessa?

Perhekummi voi olla avuksi esimerkiksi kun

• perheellä ei ole riittävää tukiverkkoa
  • perhe kaipaa vahvistusta vanhemmuuteen
  • vanhempi kaipaa aikuista keskusteluseuraa
  • vanhemmat kokevat itsensä yksinäisiksi tai väsyneiksi

Perhekummi tapaa perhettä tavallisesti joka toinen viikko, 2-3 tuntia kerrallaan. Kummisuhde kestää kerrallaan noin vuoden. Tuki on perheelle maksutonta. Kummisuhteen lähtökohtana on vapaaehtoinen ja tasavertainen kumppanuus. Voit itse määritellä ajat milloin tapaat perhettä.

Perhekummi tarjoaa tukea perheen arkeen. Voit toimia keskusteluseurana vanhemmuuden ja kasvatuskysymysten pohdinnoissa ja olla mukana perheen tavallisessa arjessa. Perhekummi ei kuitenkaan ole lastenhoitaja, kodinhoitaja, terapeutti tai muu ammattilainen.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri kouluttaa vapaaehtoisia perhekummeja lapsiperheille - katso lisätiedot ja seuraavat perhekummikoulutukset täältä.

Kaipaatko perhekummia?

Perhekummi kulkee perheen rinnalla mukana arjessa, vanhemmuutta tukien. Lähtökohtana on vapaaehtoinen ja tasavertainen kumppanuus. Toiminta on perheelle maksutonta.

Perhekummit ovat perheen apuna monissa arkisissa asioissa; joskus kaivataan juttuseuraa, joskus kaveria ulkoilemaan, toisinaan lisäkäsiä tai lapselle syliä. Vapaaehtoinen perhekummi on perheen apuna, olematta kuitenkaan lastenhoitaja, kodinhoitaja, terapeutti tai muu ammattilainen.

Perhekummit ovat luotettavia auttamisesta kiinnostuneita ja sitoutuneita vapaaehtoisia, jotka haluavat tukea lapsiperheitä. Kaikki perhekummit haastatellaan ja he ovat käyneet MLL:n koulutukseen. He saavat säännöllistä ammatillista ohjausta ja tukea. Perhekummit noudattavat vapaaehtoistyön eettisiä periaatteita sekä vaitiolovelvollisuutta. Heiltä pyydetään suostumus rikostaustaotteen selvittämiseen.

Voit saada perhekummin, mikäli koet tarvitsevasi aikuisen seuraa, lisäkäsiä tai syliä lapsille. Lähtökohtana on perheen oma kokemus tuen tarpeesta. Lue lisätietoja ja hae perhekummia täältä.